مقدمه ای بر زبان PHP:

PHP که مخفف عبارت “Hypertext Preprocessor” میباشد، یک زبان برنامه نویسی منبع باز (open-source) و شیءگرا محسوب می شود. اما می توان از آن به عنوان یک زبان عمومی استفاده کرد. همچنین این زبان به توسعه دهندگان وب این اجازه را می دهد، تا محتوای صفحات خود را بر روی پایگاه داده پیاده سازی کنند.

    می توان گفت که PHP اساسا برای توسعه نرم افزار های مبتنی بر وب و طراحی سایت صفحات پویا نقش بسزایی دارد استفاده می شود. این آموزش به شما کمک خواهد کرد تا منبع و اساس خود را با PHP بسازید.

پیشنیاز شما برای ورود

    قبل از این که ادامه ی آموزش را دنبال کنید، در نظر داشته باشید که شما باید درک اولیه ایی از زبان های HTML ، CSS و JavaScript نیز داشته باشید.

معرفی

    PHP به عنوان یک پروژه ی منبع باز کوچک آغاز شد و مردم کم کم به پر اهمیت بودن این زبان پی بردند. راسموس لردورف (Rasmus Lerdorf) اولین نسخه پی اچ پی را در سال ۱۹۹۴ راه اندازی کرد.

  PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور می باشد. که دستور های آن می توانند در Html قرار بگیرند. سمت سرور بودن به این معنی می باشد که دستورات وارد شده در پی اچ پی ابتدا توسط سرور Apache یا IIS پردازش می شوند و سپس خروجی آن به صورت صفحات Html و JavaScript برای کامپیوتر کاربر ارسال می شود. یا به بیانی دیگر وظیفه اجرای صفحات پی اچ پی به عهده سرور وب هاست سایت می باشد و بر روی سرویس دهنده  (Server)  انجام می گیرد.

    یکی از ویژگی های خوب PHP سطح دسترسی به انواع پایگاه داده ها از جمله MySQL , SQLite , اوراکل , SqlLite و … می باشد.

    وردپرس (WordPress) ، هسته بزرگترین سیستم وبلاگ نویسی دنیا و همچنین بزرگترین شبکه ی اجتماعی یا همان فیس بوک (Facebook) با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده اند. توجه داشته باشید که سیستم های مدیریت محتوای معروف دیگری نظیر جوملا، دروپال و مجنتو همگی با زبان برنامه نویسی پی اچ پی طراحی شده اند.

ساختار برنامه PHP

  برنامه ی Hello World زیر به زبان پی اچ پی و درون کد های HTML نوشته شده است.

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<title> tutorial php in codepaz </title>
</head>
<body>
<?php echo 'Hello World';?>
</body>
</html>

برنامه ی زیر هم بدون نیاز به کد های Html نوشته شده است. و کوتاه ترین برنامه ی Hello World در PHP می باشد.

<?php echo 'Hello World';?>

    اگر خروجی HTML مثال فوق را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که کد پی اچ پی در فایل فرستاده شده از سرور به مرورگر وب شما وجود ندارد. تمام دستورات PHP پردازش می شود و فقط این خروجی اصلی و خالص HTML است که به نمایش در می آید.

مطلب آخر

     باید توجه داشته باشید که <?php…?> یک تگ رایج در این زبان می باشد که به وفور آن را ملاحظه خواهید کرد. در بخش های آینده به نصب و آموزش دستورات این زبان می پردازیم . همچنین در نظر داشته باشید اطلاعات و مستنداتی با زبان اصلی بر روی سایت هایی همچون w3schools ، tutorialspoint  قرار دارد .

                                                                              با ما همراه باشید!