آموزش ۰ تا ۱۰۰ وردپرس – وردپرس چیست؟

امروز قصد داریم تا آموزش ۰ تا ۱۰۰ طراحی سایت با وردپرس را برای شما قرار بدهیم. در واقع وردپرس WordPress نرم افزاری ساده و راحت است که قابلیت Open Source بودن را داراست.

حال این سوال پیش می آید که Open Source چیست؟

عبارت Open Source به زبان فارسی یعنی متن باز.

در دنیای برنامه نویسی و کد نویسی که روز به روز در حال پیشرفت و بهینه سازی است برخی از نرم افزار ها برای اینکه از دنیای رقابت عقب نمانند در حال به روز رسانی و آپدیت ویژگی های خود هستند. این تغییر نسخه در برنامه ها اغلب توسط برنامه نویسان شرکت انجام می شود. اما امروزه برخی نرم افزار ها وجود دارند که نه تنها توسط سازندگان برنامه بلکه توسط عموم برنامه نویسان و علاقمندان به این رشته عیب یابی شده و باگ های آن اعلام می گردد.

در نهایت توسط توسعه دهندگان (Developer) اشکلات و نواقص پس از بررسی برطرف می گردد.

به زبان ساده برخی سازندگان برنامه معتقدند که برای بهتر شدن یک برنامه می توان از نظرات و پیشنهادات اعلام شده توسط کاربران استفاده کرد و نرم افزار را بهبود بخشید.

وردپرس نیز از این امر مستثنی نیست به طوری که روزانه به طرفداران این برنامه افزوده شده و با اعلام مشکلات و باگ های وردپرس از طرف این کاربران نرم افزار به روزرسانی می گردد.

آموزش ۰ تا ۱۰۰ وردپرس – بهترین CMS دنیا در میان کاربران

CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) به نوعی سیستم اطلاق می شود که توانایی ایجاد و ویرایش هر گونه فایل، متن و … را به مدیران سایت می دهد. راحتی و ساده بودن در استفاده از آن یکی از مزایای مهم این CMS است . در این سایت مقدار محبوبیت وردپرس در دنیا به تفکیک CMS‌ نمایش داده شده است. زبان استفاده شده در وردپرس PHP و از دیتابیس قدرتمند Mysql پشتیبانی می کند پایه و اساس این CMS رایگان را PHP و Mysql تشکیل می دهند. وردپرس توسط شخصی به نام مت مولنوگ در سال ۲۰۰۳ پایه گذاری گردید.

از زمان ایجاد وردپرس تا کنون چندین به روزرسانی برای این نرم افزار عرضه شده است که حکایت انعطاف پذیزی بالای این نرم افزار جهانی است. پس می توان گفت با وردپرس هر گونه وب سایت و یا بلاگی با تمام امکانات و طراحی های شخصی ایجاد کرد و این به کمک مخزن افزونه های وردپرس ساختن را راحت تر و ساده تر می نماید.

 

وردپرس محبوب ترین CMS دنیا

آموزش ۰ تا ۱۰۰ وردپرس – قالب ها و افزونه های وردپرسی

در آموزش وردپرس ۰ تا ۱۰۰ بحث قالب ها همواره یکی از موارد مهم به شمار می رود.

قالب یا Themplate در واقع همان پوسته ای است که بعد از نصب اولیه وردپر به آن معنا می بخشد و باعث زیباتر شدن نمای ظاهری سایت می گردد. این پوسته ها از قبل طراحی شده و در دو نوع رایگان و پولی به بازار عرضه می گردد.

به هر حال نوع نیاز مدیر سایت مشخص می کند که کدام یک از قالب ها برای بالا آمدن سایت مهمتر و کاربردی تر خواهد بود.

اما افزونه یا Plugin در واقع برنامه های کوچکی هستند که با نصب آن ها قابلیت ها سایت شما افزایش می یابد. در وردپرس برای بالا بردن کارایی سایت نیاز به کد نویسی نیست و کافیست با انتخاب افزونه دلخواه خود از مخزن عظیم وردپرس آن را نصب کرده و با تنطیم کردن افزونه در بخش تنطیمات آن افزایش کارایی سایت خود را ببینید. سایت رسمی WordPress شامل قالب ها و پوسته ها زیادی است که در زمینه های زیادی نظیر شخصی، خبری، فروشگاهی،شرکتی و … دسته بندی شده است و تنها با مراجعه به مخزن قالب ها و انتخاب یکی از آن ها نصب پوسته روی وردپرس خود شما را به دنیای بی کران وب مستران وصل می کند.

برای استفاده از هزاران افزونه نیز می توانید با مراجعه به مخزن افزونه ها پلاگین های مورد نیاز خود را انتخاب نمایید.

نحوه کارکرد افزونه ها و قالب های وردپرس

خوب همان طور که متوجه شدیم افزونه ها و پوسته ها در وردپرس برای بهتر شدن سایت از لحاظ بصری و کارایی (خدمات دهی به کاربران) استفاده می شوند.

سوال اینجاست که قالب و افزونه چگونه کار می کنند؟

در ادامه به بررسی عملکرد این دو مؤلفه می پردازیم‌. برای نمایش اطلاعات در وب سایت و پویا بودن آن ها نیاز به توابع وردپرسی است.

php  در توابع وردپرسی

دستورات PHP هستند که افزونه ها و پوسته ها را داینامیک  می کند.

(پویا بودن یا داینامیک در واقع به اطلاعاتی که در دیتابیس ذخیره شده تا بتوان در مواقع ضروری به آن ها دسترسی پیدا کرد.)

نکته مهم این است که توابع در وردپرس به صورت پیش فرض وجود دارند و می توان به راحتی با داشتن دانش کد نویسی PHP در آن ها تغییرات ایجاد کرده و یا آن ها را شخصی سازی نمود! این یکی از مزیت های Open Source بودن وردپرس است. پس می توان نتیجه گرفت با تغییراتی که در پلاگین و پوسته ها ایجاد کرد عملاً محدودیت کنار رفته و می توان هر نوع پلاگین یا پوسته ای را طراحی کرد.

برای آشنا شدن با توابع وردپرسی و نحوه استفاده از آن ها می توانید به این آدرس مراجعه نمایید. در این سایت به طور کامل در مورد توابع توضیح داده شده است.

سایت لوکسی دیزاین که در زمینه طراحی سایت و خدمات سئو مشغول به فعالیت است, در درس های آینده تمامی آن ها را برای شما توضیح خواهد داد پس نگران نباشید.

آشنایی مختصری نسبت به سیستم مدیریت محتوای وردپرس پیدا کردیم در درس بعدی به شما عزیزان نحوه نصب وردپرس روی لوکال هاست  را توضیح خواهیم داد و این که هاست و دامین چیست و چه نقشی رو سایت ما خواهد داشت.

  • در آموزش وردپرس ۰ تا ۱۰۰ جلسه اول به همین مقدار بسنده می کنیم. در بخش های بعدی مطالب مفیدتری را به شما آموزش خواهیم داد.
  • برای دیدن آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست اینجا کلیک نمایید.